måndag 2 februari 2009

Vardagsteknik

Foto U.Jonson Pen Again

Vardagsteknik i det lilla, till och med så litet att det går att ha i jeansfickan. Det är inget nytt påfund, men den finns i alternativmodell...jag talar om blyertspennan.

Som pedagog & e-mentor med fokus på specialpedagogik har jag spanat på pennor ett tag. Det finns de som har det knepigt med finmotoriken, det kan göra att det blir krångligt att skriva med penna. Många pedagoger har klippt till isolerrör för ledningar till elevernas pennor, skaffat allehanda tillbehör till pennor för att penngreppet ska bli bättre...jag undrade om det fanns något annat...
När jag spanade fann jag en penna som heter Pen Again (se bilden). Du trär i handen ovanifrån i pennans grepp och för då stöd för handleden, som hjälper till att stödja hela handens rörelse när du skriver. Det blir inte lika tröttande att skriva, det går att vila lite på armen och spänningen i fingarna kan släppa. Pennan finns att köpa på http://www.varsam.se/ eller på Esselte. Om du bor i Södertälje finns det en bläckvariant för vuxenhänder på Svanströms vid Maren.
Det är fler pedagoger och elever än jag som provat den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar