fredag 20 mars 2009

Besök på systerverksamhet

På morgonen styrde jag kosan mot S:t Mikaels väg 4 i Hallunda, Botkyrka kommun. Där, inhyst i förskolan Granens lokaler, ligger Botkyrka Skoldatatek. Personalen som arbetar där tog emot mig och besättade sedan om sin verksamhet utifrån sitt perspektiv. Det var fantastiskt intressant att få insyn i en annan kommuns verksamhet, på detta kamratliga sätt. Genom olika verksamhetsbesök får jag nya ideér som jag kan fundera på, eventuellt omvandla och iscensätta i vår egen kommun. Idéer smittar!
Jag kommer att forsätta min "road tour" till våra systerverksamheter i regionen - under kommande vecka kommer jag att besöka Lidingö och få uppleva deras verklighet.
Fredagen innehöll även många telefonsamtal, då jag har min kollegas samt min egen telefon att svara i just nu. Eftersom jag inte var på kontoret fick flera frågor skjutas upp till måndag - då blir det en del att hugga tag i... Just nu funderar jag över hur vi ska få till fler kommunlicenser - det vore bra med National Encyklopedin, arbetsminnesträningsprogram, Softograms program...framför allt Matteknep 1 & 2, Saida ordpredikation...och så skulle vi på Skoldatateket ha flera sorter av hörsel/koncentrations förstärkare att visa upp... och hur ska vi verkligen få in Alternavtiva verktyg i åtgärdsprogrammen som en naturlig del...sen var det det här med en eventuell föreläsningsserie på KMC - en tanke väl värd att fortsätta spinna på...ska det vara pedagogik allmänt eller ska det var riktigt precis till teknologi....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar