torsdag 14 maj 2009

Eleven, lyckan & läsandets mening

En del dagar går all kraft åt till att fundera och gå till & från datorn och de presentationer som ska göras inför små eller större föreläsningar eller utbildningar - idag var en sådan dag. Hur många fönster som var öppna i datorn vet jag inte, men det var många... Att få ett uppdrag, ganska löst formulerat men med inriktning på lärande verktyg (eller som SPSM menar Alternativa Verktyg...personligen anser jag att det kanske inte finns något alternativ för en del personer att kunna ta till sig texter på, då blir det lärande verktyg för mig) och för en bred grupp: från klass ett till nian är en härlig känsla. Den utmaningen var helt underbar att få ta sig an. Jisses Amalia, vad jag har hunnit fundera inför dagens övning. Jag brukar använda mig av flera sinnen och idag använde jag en underbar dikt av Sören Kirkegaard, vilken jag tolkade in i perspektivt förhållningssätt... Läs Till Eftertanke och ta en minut till att fundera på vad orden kan säga oss som pedagoger...vi som ska leda...möta...engagera...utveckla...det blev tankar om läsandets mening. Att förstå vad eleven förstår och utgå ifrån dennes förståelse horisont...skapa meningsfullhet i görandet...det jag förstår, blir meningsfullt i ett sammanhang jag begriper...då tänker jag eleven, lyckan & läsandets mening...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar