fredag 14 augusti 2009

Matematiksvårigheter & hagel

Hagel har mött mig idag - i många olika former... bildlikt talat: i form av skratt, allvar, eftertanke, möten mellan människor...på FMLS temakonferens om matematiksvårigheter i Sollentuna. Konferensprogrammet var späckat, publikum förväntansfullt inför dagen...så öppnas konferensen av Inger Rålenius och Görel Sterner från Nationellt Centrum för Matematikutbildning talar om matematiksvårigheter.

För mig som åhörare blir det en stundsreflektion & funderingar runt den forskning som bedrivs om matematiksvårigheter. Frågan som finns min näthinna under Görels förläsning är: Hur ser sambandet dyslexi - matesvårigheter ut? Hur fungerar det och varför? Fler frågor än svar, min personliga upplevelse är att även forskningen befinner sig just där angående matematiksvårigheter. Hur testar man matematik utan "halka in" på bedömning av språk, avkodning, förståelse av symboler...hur vet vi vad som är vad? Ett sätt arbeta med matte som jag själv är bekväm med är Matematikverkstad. Jag anser att det kan vara av värde att ta en titt på NCM´s matematikverkstads sida , det finns mycket att bli inpsirerad av från projekt i vårt avlånga land!

Efter lunch serveras vi en skrattsalva med allvarstyngd botten: Bodil Jönsson. Bodil är en verklig estradör som fångar alla, skrattet ligger nära och vi befinner oss i verkligheten. Små anekdoter avlossas med kulsprutetakt, allt från levande pedagoglivet - berättat med emfas och inlevelse..."större än tecket" illustreras med hjälp av en handdocka eller rättare sagt en handfisk. Hela denna pedagogiskateatern andas lust, kreativitet och handfasta tips i matematikens pedagogik för lärare.

Dagen avslutades av Per Berggren & Maria Lindroth från Kul matematik. Av dessa två pedagoger från en skola i Tullinge hade jag personligen velat höra mera, kanske mer med en röd tråd i deras berättande om vad de sett och lärt om undervisning i matematik som blev svår... Grunden för deras föreläsningar ligger upplagda på deras hemsida, ett besök på deras sajt är välinvesterad tid för den som lägger ned tid på att läsa om bla Mattegömmor.När dagen är till ända tänker jag stilla under tiden som hagelskuren dånar utanför fönstret: vad bra det är att bli bekräftad i sin gärning, vad skönt att jag tänker som andra om mattesvårigheters eventuella samband med lässvårigheter och vilken kraft det finns att mobilisera runt matematiksvårigheter i Södertälje... efter den otroliga uppslutningen från våra skolor på konferensen "När siffrorna kammar noll - vad gör vi då?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar