lördag 29 augusti 2009

Mobiler, GPS:er & spatiala svårigheter

Foto: Vardagsteknik?
Det centrala i den spatiala förmågan är individens förmåga att på ett korrekt sätt uppfatta den visuella världen. Vi brukar säga att god spatial förmåga karakteriseras av en person med bra lokalsinne, en person som hittar bra i sin närmiljö & inte virrar bort sig. Det här känner många pedagoger leende igen och många berättar om den där specifika eleven som grät varje dag för att den inte hittade till matsalen och inte heller tillbaka till klassrummet. Pedagoger brukar märka upp dörrar, krokar och dylikt med färgkort eller bilder som igenkänningsmarkörer, men det kan ändå vara svårt att hitta för den del elever. En del pedagoger går en viss rutt till och från ex klassrum till matsal, hänger av kläder på ett speciellt ställe och verkligen tränar detta - men eleven lyckas ändå inte hitta - utan irrar bort sig.


Efter fredagens introduktion som Mats Larsnäs gav på Pedagogiskt centrum i Södertälje om mobilstudy & gps:er, så är jag övertygad om att detta är ett fantastiskt redskap i vardagen för den som har det knepigt med sin spatiala förmåga. I höstas var jag på SPSM & i våras var jag på Dyslexiföreningens konferens och lyssnade till logoped Marcus Björnström (länkat till SvD artikel om att gå vilse) som föreläser om dyskalkyli eller ränkesvårigheter. Han beskrev situationen runt en tjej som ville bli lastbilschaufför men som inte hade något lokalsinne, hon hade specifik dyskalkyli och därmed svårt att orientera sig i miljön. Men hon är lastbilschaufför med hjälp av en gps!
Tillbaka till mobiler och Mats lysande föreläsning/workshop om mobilstudy & Agumented reality games. Att få tillfälle till att orientera sig i sin närmiljö med hjälp av gps måste vara ett förträffligt sätt komma över rädslan för att, helt enkelt, gå vilse. Framför gps:er som verktyg med specialpedagogiska förtecken - och tänk att en tipspromenad kan bli trevlig övning för alla i en klass. Med en gps kan även en person med dyslexi/dyskalkyli delta, utan att uppleva sig som mindre värd. En quizz i mobilen till en lärandepromenad - och skolan har plötsligt blivit i framkant på såväl pedagogisk- som tekniskutveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar