torsdag 26 november 2009

TydaVip, åhörarkopior & en mobilkamera

Idag vill jag slå ett slag för det som är lätt tillgängligt som stöd i vardagen i utbildning. Nog har jag använt tyda.se , iallafall de 30 ord jag kunnat slå upp fritt per vecka. Idag slog jag till och blev medlem i deras TydaVip. Det är en betaltjänst - ja, jag vet, jag brukar inte använda det som kostar utan alltid försöka rekommendera det som är gratis & bra. Läget är som följer, jag har varit på utbildningskonferens och när jag skulle bearbeta mina anteckningar från åhörarkopior, digitalkameran och mina egna reflektioner skrivna på Alpha Smarten - hade jag inte tålamod med mig själv - skrev - suddade - skrev - suddade - skrev - suddade - så jag bestämde mig för att 99 kr för ett år var det värt för mig att ha min stavningshjälp tillgänglig...när jag behöver den...för det blir lite mer än 30 ord...ibland...

Ett tips till den som arbetar med eller har svårt att hinna anteckna när det är ex föreläsningar eller genomgångar: se till att få åhörarkopior före föredraget/genomgången, se till att du får fota med mobilkameran som anteckningar, använd den digitala skrivboken med massor av skrivutrymme samt batteritid.

När jag kom hem igår kväll omsatte jag alla dessa delar av mina egna alternativa anteckningar till en text, tyda fick stå för stavningsstöd...prova eller låt någon av eleverna prova...jag har provat och det fungerar...

1 kommentar:

  1. Ulrika! Det är så kul att läsa om hur du själv använder det som vi rekommenderar - visar - informerar om! Jag blir så glad när du hittar vägar som passar dig! Fortsätt så!

    SvaraRadera