söndag 10 januari 2010

Språk, tal & dyslexi

Landstinget i Uppsala har en bra sajt, där de samlat frågeställningar angående språk, tal & dyslexi. Det kan vara svårt att veta om det egna barnet har en normal tal/språkutveckling och det går att finna något som ger en fingervisning på denna sajt. Vidare har Uppsala bland annat beskrivit vad man som förälder kan göra för sitt barn om det visar sig ha läs- & skrivsvårigheter, de berättar om kompensation, om språkstörning och de berättar om vart det går att få stöd & hjälp. Det som tilltalar mig är att de framför allt utgår från att beskriva det som betraktas som normal utveckling, för att veta om ett barn avviker måste vi ha kunskap om vad som anses vara en "standard" utveckling. Gå till Uppsala Landsting och ta del av deras information!

1 kommentar:

  1. När jag skrev detta sände jag en mejl till vår webbred på pedagogiskt centrum om denna sajt, jag upplever att den är bra & vill dela med mig av mitt fynd på flera sätt. Bookmark finns på min Delicious adress: http://delicious.com/UlrikaJ

    SvaraRadera