söndag 20 november 2011

Att dela med sig och komma ihåg

När jag är ute på skolor och arbetar i lärargrupper, i klasser eller arbetar i andra sammanhang med teknik för lärande - frågar många hur jag kan komma ihåg allt jag berättar om och framför allt hur jag lär mig själv. Just det vill jag berätta om idag!


För att komma ihåg använder jag mig av webbbokmärkestjänsten Diigo - den är gratis och det fina med tjänsten är att jag kan dela mina egna bokmärken - "mina minnen"- med hela världen. Andra kan ha nytta av vad jag vill minnas, dvs sån´t jag finner på nätet som jag har användning för - kanske idag, kanske imorgon. När jag nu hittar sån´t som jag är intresserad av, tänker jag att det kan inte bara vara jag som är nyfiken på just det här området ex special pedagogik. Så, vad gör jag? Jag lägger ett bokmärke i min samling. På Diigo kan man följa andra användare och dela bokmärken med varandra. Mina bokmärken finner du om du söker på "ulrikaj". Tänker er en klass där alla delar med sig av sina minnen inom ett ämne eller område de skall arbeta med... Vilken guldgruva för medkunskapande!


Ett annat sätt att dela med sig av är att göra skärminspelningar av vad du gör i din egen dator, din egna digitala hemmiljö. Jag tänker att vi kan stödja elever och deras föräldrar i att hantera ex nya stödprogram, genom att göra vi gör egna You Tube klipp. Tänker på alla skolor som börjar arbeta med datorer som lärverktyg - det kan inte alltid vara lätt att hänga med i svängarna inom alla områden. En del skolor går från en datormiljö till en annan, initialt kan det kanske behövas ett klipp om "hur" i vissa program eller i en molntjänst. Jag tänker att egna filmklipp kan vara ett sätt att se till att stödjande program verkligen blir använda...


Så här kan ett stödjande You Tube klipp bli:





För mig har det varit oerhört värdefullt att andra har delat med sig av sin kunskap på just det här sättet, genom filmklipp. Det har varit ett sätt för mig att kunna lära mer om det jag är nyfiken på! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar