måndag 7 november 2011

Talande webbtext via app


Under en tid har jag testat en app som fungerar i iPhone & iPad som heter Voice Reader Webb . Appen kostade 15 kr nu i oktober 2011 och min upplevelse är att det nu börjar hända: Det omöjliga är nu möjligt!

Hur tänker jag?

Att kunna få text uppläst för sig från webben, men stöd av en applikation som jag har i den teknik jag bär i min ficka eller väska. Tidigare har jag har talsyntesprogram i min dator, vilket kunnat läsa upp all text jag markerat via datorn: i dokument och / eller på webben. Idag upplever jag att tekniken tagit ett kliv vidare med att applicera uppläsningstekniken i en av de apparater jag har med mig vart jag går: Mobiltelefonen. 

I appen kan du få 32 röster på 21 olika språk: en svensk röst läser upp svensk text, en engelsk röst läser upp en engelsk text och så vidare. För att kunna få en ljudfil på den text du vill läsa med stöda av denna app, behöver du vara uppkopplad mot nätet. 

Så här använder du Voice Reader Webb (mycket förenklat)
Du öppnar appen, söker den information eller den sajt/sida du vill läsa i sökfältet. Sedan trycker du på högtalaren och då gör appen en ljudfil. När ljudfilen är klar, får du en "startknapp" med ett efterföljande "ljudspår" - tryck på "on"-pilen och du får sidan text uppläst.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar