söndag 19 april 2015

Nästan som konstnärer...

Som bekant för många som följer mig i sociala medier, twittrar jag som @ulrikajonson.
Jag brukar säga att twitter är mitt utökade kollegium, min skattkista och mitt dagliga universitet och det är verkligen ett forum för mig att plocka upp exempelvis idéer, ta dem och anpassa dem till den kontext jag befinner mig i. Så är det med det jag nu vill berätta, jag har plockat upp apparna och tips på verktyg i form av olika "pennor".

Efter BETT2015 har jag provat olika tekniker att måla, rita, skulptera i iPad och jag har fastnat för några saker som jag återkommer till mer än till andra.

En apparat, tre pennor och tre appar.







Det är något med att rita och måla i iPad som slår an något hos mig. Något om att det går att ändra i det oändliga, utan att det blir ett solkigt papper framför mig och även att jag behöver tänka igenom hur jag ska jobba steg för steg. Det blir en tydlig genomtänkt arbets struktur. Blanka ark för att testa, skissa, tänka med pennan eller penseln och planering i lager på lager när jag vill producera något jag vill uttrycka. (Tips på filmklipp där man jämför tre olika pennor , tips på pennan Jaja och tips på penseln Silstar).

På det här sättet vill jag ge dig tre exempel från min lilla "hemmatestverkstad".

Ritplatta: Alla pennor, penslar jag testat eller handens fingrar fungerar bra att rita och måla med resultatet kan bli allt du kan tänka. Här målas en bakgrund, som det sedan går att lägga till nya lager på.

Tayasaui Sketches: Alla pennor eller penslar med bidrag av handens fingrar fungerar bra att rita och måla med resultatet kan bli smått fantastiskt. Jag skissade lite på frihand och så här blev det, jag har ritat i lager på lager. Om du vill se hur man använder appen, har du ett tips på klipp här. Appen är gratis och finns som Pro version. Pro versionen kan du testa 1h helt gratis, för att se om det är något för dig innan du bestämmer dig för att köpa fullversionen. 
PictoBoldo: Här är använder du iPadens kamera för att ta en bild som du sedan kan ha som grund för att skapa en bild byggd av grönsaker och frukter á la Arcimboldo. Jag har testat själv och det var kul att se hur det går att använda loggor, porträtt att skapa på som ram för mitt verk. Min son testade också, men han skapade mer på frihand och då blev detta ett av alstren.
Utifrån vad jag redan beskrivit tänker jag tusen och en tankar om hur jag skulle kunna planera in dessa verktyg i min tematiska undervisning i skolan. "Måla som Rembrandt", "Skissa som Åberg", "Play with your food"... Massor av tankar dyker upp. Jag tänker att på det här sättet kan vi bli skapande i vår undervisning, variera och förnya arbetssättet och låta våra elever bli nästan som konstnärer... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar